A hazai szőlő-bor ágazat a koronavírus-járvány negatív hatásainak rövid és középtávú kezelése érdekében a vendéglátásban és borturizmusban érdekelt pincészetek támogatásáról, valamint az állami bormarketing program forrásainak jelentős megemeléséről döntött a kormány – mondta Nagy István agrárminiszter az Agrárminisztérium (AM) keddi közleménye szerint.
Az adminisztrációs terhek csökkentését és az ellenőrzések hatékonyságát növelő új borjogi szabályozás mellett fontosnak tartják a pénzügyi segítség biztosítását is az ágazat részére – tette hozzá a tárcavezető a közleményben.
Nagy István hangsúlyozta, a Covid-járvány nem egyenlő mértékben sújtotta a borászatokat, összességében a borkészletek elmaradnak mind a tavalyi szinttől, mind pedig a sokéves átlagtól, azonban egyes bortermelőknél így is nagyobb mennyiségben halmozódhattak fel borok.
A segítség részeként a vendéglátásba beszállító és a borturizmusban érintett bortermelők részére nyújtott támogatást 2020 után idén is igényelhetik majd az érintett pincészetek. Ehhez 1,5 milliárd forint támogatási keretet biztosítanak – hangsúlyozta a miniszter a közleményben.
Az erről szóló miniszteri rendelet szeptember elején jelenik meg, a támogatást pedig októberben kell majd kérelmezni – írják a közleményben.
Kitérnek arra, hogy ezen túlmenően az Agrárminisztérium a szüreti felkészülés keretében EU-s forrásból lepárlási támogatást biztosít azon termelők részére, akik a járványügyi intézkedések miatt nehezebben tudták értékesíteni boraikat.
A tárcavezető azt is kiemelte, hogy a Covid-19 világjárvány következtében tovább élesedik a világ borpiacán tapasztalható verseny, ennek megfelelően Magyarországnak is fokoznia kell az állami bormarketing tevékenységét. Kulcsfontosságú, hogy az általános, állami bormarketing program részére megfelelő nagyságú, dedikált források álljanak rendelkezésre. A program célja a magyarországi borfogyasztás mennyiségének stabilizálása, az exportált palackos borok árának emelkedése és értékének növekedése – hangsúlyozta Nagy István a minisztérium közleményében.
A 2021-2025. között évi mintegy 800 millió forintos költségvetésből megvalósuló állami bormarketing program a magyar bor legfőbb célpiacait célozza meg: Magyarországot, Közép-Európát (Németország és a V4-ek), Észak-Európát (Finnország, Norvégia és Svédország), valamint az EU-n kívüli angolszász országokat (Egyesült Államok, Egyesült Királyság és Kanada) – tájékoztatott az Agrárminisztérium.
MTI
Népszerű cikkek a rovaton belül
Az új vidékfejlesztési pályázatok ismét lendületet adhatnak az növényházi zöldségtermesztésben tervezett beruházásoknak
Ezer koca szaporulatát tudja ellátni Dombegyháza új sertésneveldéje (videóval)
Alternatív pénzkereseti lehetőségek és befektetések
Ultramodern takarmányüzemet adtak át Dabason
Átadták az ország legnagyobb tojástermelő telepét
Osztrák légylárvatermelés – viszolygás kikerülve
A sertéságazatban terjeszkedik az UBM csoport
Így is lehet: zöldség- és gyümölcsértékesítésből rekordbevétel
Csaknem egyharmadával nőtt a Kométa árbevétele tavaly