Máj: a téli vitaminbomba

libamáj

A sokak által kedvelt belsőség, a máj fogyasztása, viszonylagosan megosztja a társadalmat. A méregtelenítő funkciója miatt sokan ódzkodnak, attól, hogy “toxikus” méreg bombát fogyasszanak. A máj fogyasztása mellett  felsorakozók, viszont, szinte megkerülhetetlenné teszik, a máj, mint vitaminkomplexum fogyasztását.

Méreg, mérgezett vagy nem méreg?!

A máj fogyasztása mellett kiállók, azzal védik ki a máj méregtelenítő pozíciójából eredő sok káros anyag figyelmen kívül hagyhatóságát, hogy azt mondják, hogy a méreganyagok, nem a májban, hanem a zsírokban rakódnak le.

Továbbá, ha az állat minősített és ellenőrizett gazdálkodásból származik, akkor a szinte maximálisan követhető az ellenőrizhető gazdálkodás, a gazdaságban tartott állatok etetése, jól tartása.

Csirkemáj

A vitaminbomba, de ki az, aki szereti?

A májat fogyasztók zöme, pontosan tudja, hogy a belsőség zömmel, olyan vitaminokat tartalmaz, amelyeket növényi táplálékból, sokkal nehezebben lehet a szervezetünkbe juttatnunk. Régi történetekből ismerhető, hogy a beteg vagy fejlődésben lévő gyermekeket a keserű ízű csukamáj olajjal etették. Ma folyékony “D” vitamin formájában, cseppenként lehet adagolni a gyerekeknek a gyógyszert. De valójában mindez kikerülhető lehet azzal, ha a gyerekekkel megszerettetjük a májat. Merthogy a gyerekek zöme nem szereti a májat. Ellenben, ha szervezetében épp valami, olyan vitaminhiány van, ami a májban bőven jelen van, elég nagy esély van arra, hogy eljön a máj megszeretésének ideje.

Felnőttként, ha nem vega/vegán a fogyasztó, számos ízletes elkészítési formával lehet megörvendeztetnünk magunkat, és azt se feledjük, hogy  a libamáj, az egyik legdrágább ételek közé sorolandó, igen becses darabbá válhat az asztalunkon.

kacsamáj

Milyen vitaminok vannak a májban?!

A májban megvan minden ásványi anyag és vitamin, amire szükségünk van. Itt megtalálható nagy mennyiségben, az A, D és B vitamin is.

A D-vitaminhoz, leginkább a téli hónapokban  a legnehezebb hozzá jutni. Kevés a napsütés, ami pótolná a szervezet napi D vitamin igényét, amit legkönnyebben a májban található D vitaminból is pótolhatunk.

A legnagyobb mennyiségben található a májban B12, B6, B1, B2 vitaminok, a folsav természetes formája a folát, biotin, a vas és magnézium. Vérszegénység, vashiány esetén is gyakori tanács az orvosoktól, hogy fogyasszunk májat.

disznómáj

A májból az A-vitamin állati eredetű formájához a retinolhoz juthatunk hozzá, amely szemünk fényérzékenységének képzésében játszik fontos szerepet, emellett hatással van a csontnövekedésre, a magzati lét alatt az embrionális fejlődésre, a tüdő és az ajak nedvesen tartásában, az egészséges bőr megőrzésében, az immunrendszerünk erősítésében és a bakteriális fertőzések legyőzésében. Ez a vitamin felelős a szexualitásnál a nemi szervek nedveséért, biztosítja a női termékenységet és a férfiaknál a spermaszámot.

Az A-vitamin bevitelénél, nem mindegy, hogy melyik állat májából készítjük ételünket. Míg a liba- és csirkemáj, valamint egyes halak mája A-vitaminban gazdag, addig a sertésmáj B1 vitaminban, a csirkemáj B6, a borjú- és csirkemáj pedig C és E-vitaminban gazdag. Mindezen vitaminok mellett a  májféleségek rengeteg folsavat, vasat és cinket tartalmaznak, emellett jó kalcium- és káliumforrások is.

borjúmáj

Mennyit fogyasszunk májból hetente?

Ha kitartunk a máj vitaminbomba jellege mellett, akkor ajánlott legalább 20-30 dekagramm májat fogyasztani hetente. Mindemellett érdemes arra figyelni, hogy a különböző állati máj kalóriaértéke is különböző. Így talán nem árt tudni, hogy a legdrágább, leginkább minősített libamáj és tőkehalmáj bírnak a legmagasabb kalóriaértékkel, míg a csirke-, pulyka, nyúl-, de még a kacsamáj kalóriaértéke is szinte csak harmada, negyede az említett első kettőnek.

 

Máj fajtája Kcal/100 gramm
Csirkemáj 128
Pulykamáj 128
Marhamáj 129
Nyúlmáj 135
Nem hízott kacsamáj 136
Hízott kacsamáj  136
sertésmáj 139
Libamáj 467
Hízott libamáj zsírjában 543
Tőkehalmáj 613
Tőkehalmáj saját olajában 518
Tőkehalmáj olaj 902

(Forrás: Kalóriabázis.hu)